Senaryoda Karakter Nedir?
SENARYODA KARAKTER NASIL YARATILIR?
Senaryoda karakter, senaristin onu anlamasıyla oluşur. Senarist, bir karakteri anlamadan yazarsa o karakter hiçbir zaman olması gerektiği noktaya ulaşamaz. Yazdığınız karakteri önce anlamanız gerekir: Karakteriniz kim? Adı ne? Kaç yaşında? Nerede yaşıyor? İyi özellikleri ne? Kötü özellikleri ne? Sevdiği şeyler neler? Sevmediği şeyler neler...Karakterinizi tanıyıp anlayarak onu oluşturmaya başlayabilirsiniz. Onu yargılamadan, anlayarak ve tanıyarak senaryo yolculuğunuza çıkın.
YARATILAN KARAKTER SEYİRCİYE NE HİSSETİRMELİ?
Karakterinizi yazarken hedefiniz izleyiciye üç duygudan birini hissettirmektir:
Birincisi sempati. Eğer sevilen bir karakter yazmayı hedefliyorsanız, izleyici karaktere karşı sempati duymalıdır ve karakteriniz izleyiciye pozitif bir açıdan bağlanmalıdır.
İkinci duygu antipati. Eğer sevilmeyen, sinir bozucu ve bir yönden rahatsız edici bir karakter yazmayı hedefliyorsanız izleyicin karaktere karşı antipati hissetmelidir.
Üçüncü ve en önemli duygu ise empatidir. Karakter iyi veya kötü, güçlü veya güçsüz, korkak veya cesur olsun; ne olursa olsun, izleyiciniz karaktere karşı bir noktada empati kurabilmelidir. Karakteri sizin anladığınız kadar izleyiciye de anlatmayı hedefleyin, çünkü karakteriniz anlaşılmazsa senaryonuz sağlamlaşamaz.
KARAKTERDE YABANCILAŞMA NEDİR?
Karakterlere duyulan bu duygular için bir istisna vardır: Yabancılaşmış kişi.
Yabancılaşmış bir karaktere karşı izleyici empati beslemez, izleyici karakteri sadece izler ve inceler. Eğer yabancılaşmış bir karakter yazmayı hedefliyorsanız onun toplumdan kopukluğunu, yalnız ruhunu ve toplumun normlarına uymayışını göstermeniz gerekir. “Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story” mini dizisi bir seri katilin hikayesini anlatır. Senarist, Jeffrey Dahmer’ın hayatı hakkında bu diziyi yazarken karaktere empati duyulmasını hedeflememiştir ve bu, karakterin yabancılaşmış halinden bellidir.
Christopher Nolan’ın 2023’te vizyona girmiş “Oppenheimer” filminde atom bombasının babası olan J. Robert Oppenheimer’ın hikayesi anlatılmıştır ve bu filmde de Nolan, Oppenheimer’a karşı bir empati beslenmesini hedeflememiştir çünkü karakterin gerçeğini yansıtarak onun empati duyulmayacak biri olduğunu yansıtmıştır.
KARAKTER BOYUTLARI NE DEMEKTİR?
Karakterin üç boyutu vardır:
Birinci boyut, fiziksel özellikleridir. Sarışın mı, siyah saçlı mı? Kilolu mu, zayıf mı? Boyu uzun mu, kısa mı? Fiziksel olarak görünen her şey birinci boyuttadır. Senaryoyu yazarken karakterin fiziksel özelliklerinin bazılarını belirtmeniz, senaryonuzu okuyan kişiler kafalarında daha görsel bir görüntü oluşmasını sağlar ve bu senaryonuzun filme dönüşmesinde önemli bir rol oynar.
İkinci boyut, kişilik özellikleridir. Cimri mi, cömert mi? Sinirli mi, neşeli mi? Agresif mi, sakin mi? İkinci boyuttaki püf nokta, tutarlılıktır. Bir karakter aynı anda hem cimri hem cömert olmamalıdır, ya da cömert olduğu durumları ayırabilirsiniz; örneğin, herkese karşı cimri, sadece çocuğuna karşı cömert olabilir; fakat özellikleri kendi içinde fazlasıyla çelişmemelidir. Karakterin tutarsızlığı, seyircinin karakterden uzaklaşmasını sağlayabilir. Karakterin hobileri, fobileri ve sevip sevmediği şeyler de ikinci boyuta dahil edilebilir.
Karakterin üçüncü boyutu, geçmişi ve aile yapısıdır. Nerede yaşıyor? Nerede büyümüş? Ailesi ne tipte bir aile? Büyürken onu etkileyen şeyler nelerdir? Bu tarz sorular, karakterin arka planını güçlendirerek karaktere bir derinlik katar ve karakterinizi seyircinin daha empati duyabileceği bir konuma getirir.
Kaynak: senaryOnline Online Senaryo Atölyesi 4. ders